понеделник, 15 март 2010 г.

Една легенда CBR900RR Fireblade

Култувата Honda CBR900RR се появява на бял свят през 1992 г. за да преобърне представите на публиката, какво означава пистов мотор. През 1994 г. се извършва фейслифт и се добавя популярното лого “RR”, километражът се заменя с електронен (не с жило) и се извършват малки промени по скоростната кутия. Спекулациите за значението на абревиатурата са много,  като най-популярното тълкувание е “Race Replica или Race Ready”. През 1996 г. се появява 918.5 кубиковата версия на двигателя, което увеличава мощността от 122 к.с. на 126 к.с. Теглото се намалява с два килограма, за да достигне 183 кг. През 1998 г. се извършват последните промени по модела: нови пластмаси, увеличение на мощността до 128 к.с. и намаляване на теглото до 180 кг, радиаторът е заменен с по-голям и закръглен, което понижава работната температура! През 2000 г. CBR900RR Fireblade е заменен от известният с абревиатурата си 929.

Моделът, който промени разбирането за спортни мотоциклети – Honda CBR900RR Fireblade. Причината за успеха на машината не беше в това, че е по-мощен от конкурентите си (защото не беше), а това, че бе по-лек. Конкуренцията нямаше мотор в този клас, който да тежи под 200 кг. 185-те килограма на Хондата му дадоха предимството, от което се нуждаше, за да стане №1. Оттук нататък правенето на все по-леки мотоциклети залегна дълбоко в разбиранията на японския производител.

Първоначално моторът стартира с 893 кубиков агрегат, който през 1996 г. получава ъпгрейд, достигайки 918 куб. см. Редовият 16 клапанов двигател е с водно охлаждане и се характеризира с мощност в целия диапазон на оборотите.

Моето впечатление, е че този мотор не обича високите обороти, така както модерните 1000 кубикови пистови мотоциклети. Той се чувства отлично в ниски и средни обороти, като при леко навиване на ръчката на газта, моторът се изстрелва напред. Това е и една от причините да е предпочитан модел за „стънт”. Освен, че има достатъчно запаси от въртящ момент в ниски обороти, двигателят на Хонда е изключително надежден и лесен за поддръжка, срещат се добре поддържани екземпляри с навъртяни над 150 000 км.

Проблем на Хондата е 16’ предната гума. Тя кара мотора да завива опасно бързо, което не е добре, особено при висока скорост. Чувството при карането на този мотоциклет е все едно, че е твърде къс и най-лекото движение на кормилото се отразява чувствително и на задницата. Хубавото е, че при желание оригиналната джанта може да се замени със 17’ от Honda VFR750F-V. Спирачките са прилични, но се иска да са поддържани добре. Окачването и отпред и отзад е регулируемо (preload, rebound, compression)

CBR900RR на старо:

Плюсове:

    * Изключително здрав
    * Изглежда добре
    * Лек и лесен за каране, сравнено с други 1000-ки
    * Удобна стойка
    * Максимална скорост 260 км/ч.

Минуси:

    * Ниска максимална скорост
    * Поставен на линията не е по-бърз от новите 600 куб. мотори
    * Създава впечатление за нестабилност
    * Не много добри спирачки
    * Унищожени скорости (главен виновник задните гуми)
    * Проблеми с охлаждането
    * 16' предна гума

1 коментар: