вторник, 2 юни 2015 г.

Техники на каране, част 7: Как да си настроим окачването?

За безопасното каране на мотор настроеното и добре работещо окачване е от първостепенно значение. Във всеки един момент, то ни дава точна обратна връзка какво се случва между гумата и асфалта. А при контактно петно от едва няколко кв. сантиметра обратната връзка е от съществено значение.
Всички модерни суперспорт машини идват с напълно настройващо се окачване. Повечето бюджетни мотори също имат основни настройки. Необходими ли е да разбираме от това как да си настроим окачването, ако не караме на писта? Да необходимо е! Вие трябва да съзнавате как работи вашето окачване и да го настроите спрямо вашия стил на каране и нужди.
По-надолу ще разгледаме основните елементи, които можете да настроите в окачването:

Прилоуд/Натягане

Тази настройка дава възможност да регулирате работния ход на пружината на амортисьора. Т.е. с навиване на прилоуда вие скъсявате пружината и обратното, с развиване, вие удължавате нейния ход. Впечатлението е, че натягате и отхлабвате пружината, но реално това не е така. Прилоуда има пряк ефект върху хода на пружината, т.е. нейния работен диапазон. Повече прилоуд означава, че пружината ще работи в горния си диапазон, докато с по-малко прилоуд моторът ще бъде по-близко до долния край на окачването си. Първата стъпка, с помощта на прилоуда, е да се настрои т.нар. саг.


Настройка на сага

Настройката на сага се извършва с използването на функцията за регулиране на натягането. Настройката се прави като от определена точка на мотоциклета до определена точка в долния край на окачването се взема размер Х1. След което, компресирате 2-3 пъти амортисьорите и мерите, като вдигнете гумата във въздуха, това ще ви даде т.нар. свободен саг -  Х2. В тази позиция пружината е разтегната докрай. Третата стъпка е да седнете в пълно бойно снаражение, в позицията, в която карате, върху мотора и отново, с помощта на приятели, да вземете мерка – Х3, не забравяйте преди това да компресирате 2-3 пъти пружините, за да получите чиста мярка. Така имате 3 величини. Първото важно нещо е свободния саг, той се измерва като извадите Х2-Х1. Ако числото е твърде малко, то пружината е твърде натегната, ако е твърде голямо, то значи тя е твърде отпусната. Чрез тази величина разбирате при избран от вас райдер саг, дали пружината отговаря за вашите килограми. Т.е. ако се целите в 30 мм райдер саг и го настроите, но се оказва, че свободния саг е 20 мм, това означва, че пружината е твърда за вас и вие необходима по-мека (или ви е необходимо да качите малко килограми ха-ха). И обратното, ако свободния саг е малко число, то ви е необходима по-твърда пружина. Стандартно мотоциклетите се произвеждат с пружини за ездачи от порядъка на 70-80 кг.
Вашият райдер саг е разликата от Х2 – (Х3+Х1)/2 . За спортните мотоциклети стандартната настройка на сага трябва да е около 24-28 мм за каране на писта и 28-35 мм. за каране по пътя. Свободният саг трябва да е между 5-10 мм
Използването на различни настройки за сага има пряк ефект върху поведението на мотора. Така например повече саг отпред и по-малък саг отзад означва, че моторът ще завива по-бързо. Обратното, повече саг отзад и по-малко отпред ще накара мотора да завива по-бавно. Хората, които карат на писта предпочитат по-малък саг, защото по този начин моторът седи по-високо и дава повече граунд клиърънс. Така че следващият път, когато задерете стъпенките на качването на Гълъбец, помислете за оптимизиране на сага.
Най-важно е да настроите задния амортисьор, така че при отваряне на газта в завой, пружината да не компресира докрай. Предният амортисьор можете да промените, само ако при спиране от висока скорост, стигате до положение, когато амортисьора е напълно компресиран или ако при излизане от завоя е крайно разтегнат и губите сцепление.


След като сте настроили сага, вие можете да започнете със следващите настройки.
Всяка една от тези настройки се брои на кликове (click) или завъртания (turn), в зависимост от модела на окачването, по-бюджетните окачвания не издават характерния клик звук. Винаги се мерят от изцяло навъртяно окачване по часовниковата стрелка на обратно, т.нар. аут (out). Т.е. ако срещнете настройка 10 клика аут, това означава, че при навъртян изцяло по часовниковата стрелка маркер, да въртите обратно на часовниковата стрелка, докато чуете 10 клика.

Компрешан дампинг/Компресия

Това е настройката, която прави амортисьора твърд или мек. Т.е. определя колко бързо ще се свие един амортисьор при упражнен натиск. Твърде малко компресия и ще усещате окачването като в маслена баня, твърде много компресия и ще усещате всяко камъче в кормилото. По-скъпите окачвания имат възможност за настройване на лоу-спийд компрешан и хай-спийд компрешан. Хай-спийд компрешан дампинг има ефект при приземяване на колелото, след например скок (неравност) и означава, че с повече хай-спийд компрешан, колелото ще се компресира по-бързо. Лоу-спийд компрешан има ефект, когато се кара по дълги неравности и тогава задното колело компресира по-бавно. Двете настройки се правят една от друга, но са взаимосвързани, т.е. промяна в едната няма как да не промени малко или много другата.
При каране на писта компресията трябва да е натегната, въпрос на проба-грешка е колко точно.

Ребаунд дампинг/Намаляващо отскачане

Това е настройката, която определя колко бързо окачването ще се върне в нормално състояние, след компресиране. Т.е. удряте бабуна, при хода на свиване на амортисьора роля играе компресията, а при разтягане рибаунд дампинга. Твърде малко рибаунд дампинг означава, че при компресиране, амортисьора ще се стреми максимално бързо да се върне в състояние на покой. Настройката отново предполага повече дампинг при каране на писта и по-малко при каране по пътя, но подходящата настройка е въпрос на проба-грешка.

Трейл и рейк 



Тези мерки са важни за цялостното поведение на вашия мотор, като определят колко лесно влиза един мотор в завоя и колко е стабилен. По-малко трейл (по-къс мотор) ще го направи да завива по-лесно, но и да е по-нестабилен. Лесен начин да влияем на трейл и рейк ъгъла (геометрия на мотора) е като слагаме различен диаметър джанти и гуми, също така различен тройник с друг офсет или като цялостно променяме височината на шасито, чрез втулки.
Промяната на геометрията на шасито ще повлияе директно на неговото поведение. Един от начините е чрез натягане на прилоуда на предните амортисьори или чрез промяна на позицията им в трипътника. Всъщност различен подход може да доведе до един и същи резултат, така например дали ще увеличите прилоуда или ще свалите трипътника по-надолу, резултатът ще е един и същ като промяна в геометрията, НО работният ход на пружината в предницата ще е различен, така че зависи какво търсите.

=

източник: Sport Rider Magazine