сряда, 13 май 2015 г.

Техники на каране, част 2: Спиране


Физическия закон гласи, не-спрял мотор няма! Въпросът е как да спрем, колко да спрем и всъщност правилно ли е да го наричаме спиране?

Спирането означава едно движещо се тяло да застане в покой. На писта целта не е да спрем, а да намалим достатъчно, така че да направим завоя, който предстои. Т.е. на пистата под "спиране" разбираме корекция на скоростта.

Първите 2 правила са:


  • Не натискай спирачката твърде рязко, защото по този начин съкращаваш окачването докрай и то спира да работи.
  • Не заключвай предното колело, ако това се случи отпусни спирачката.
Ако при спиране окачването се съкращава докрай, то това означава, че ви е необходима повече компресия на амортисьора, по-твърда пружина или увеличаване на времето за спиране.

Използването на задната спирачка не е необходимо при каране на суперспорт, освен ако условията не са хлъзгави (дъждовни) или пък когато излезете извън пистат (тогава не искате да ползвате предната спирачка, защото ще се захлупите). Заключването на задната спирачка става лесно и прави мотора неуправляем. Правилното въртене на задното колело по време на спиране ви осигурява стабилност на мотора. Истина е, че за да се спре от скорост Х до 0, най-бързо е да се ползват 2-те спирачки, но ние се разбрахме, че целта не е да спрем, а да коригираме скоростта.

Третото правило за спиране е: Спира се еднократно, на принципа на On/Off.

Грешно е да се компресира лоста, да се отпуска, после пак да се компресира. Движението трябва да е едно и да е плавно, но прогресивно. В никакъв рязко), като отпускането също не се прави рязко, а плавно. В МотоДжиПи спирачката се държи дълго вътре в завоя (т.нар. трейл брейкинг). Това е техника за напреднали, която може да я използвате, но имайте предвид, че е нож с 2 остриета, защото моторът ще иска да се изправи, отделно гумата ще се бори с G-сили в няколко посоки, което може да доведе до катастрофа.

И най-важното: задължително отбележете маркер кога започва спирането. Спиране от висока скорост без маркер е лотария. Най-честата причина за катастрофа не е скоростта в завоя, причината е висока скорост + прекомерна употреба на спирачки!

Източник: Twist of the Wrist

Няма коментари:

Публикуване на коментар