петък, 18 януари 2013 г.

Как да изберем каска?


Всеки моторист, начинаещ или напреднал трябва да притежава подходяща каска. Изборът на хубава каска ключов, защото тя пази най-важното - главата. Не са малко случаите, когато е пренебрегнато поставянето на каска и резултатът е бил фатален. А е можело да бъде просто ожулени колене и лакти! Ето защо, на база на собствения си опит и, което съм чел, ще се опитам да Ви помогна да изберете подходящата за Вас каска.

Първото, което трябва да знаете е, че... 

[...няма каска, която да отговаря на нуждите и претенциите на всеки.]

Ето защо, при избора на каска трябва да се съобразят две неща: нуждите и бюджета. 

Производителите на каски са разделили условно клиентите на 4 големи групи:

1. Реисингови-спорт
2. Туристически
3. Офроуд
4. Градски (в това число отворени и модуларни).

В тази статия ще разгледам първите 2 групи, тъй като най-честия случай е на покупка на интегрална (цяла) каска. Имайте предвид, че "Градските" каски предлагат относително ниско ниво на защита. Освен това, дори най-добрите модуларни каски не могат да се сравняват с посредствените (ценово) интегрални каски, като протекция.

1. Рейсингови каски

[Общото правило е, че рейсинговите каски са шумни.]


Като цяло рейсинговите продукти са мислени за пистата, а не за пътя. Съответно работят по-добре в средата, за която са предвидени.

Основните характеристики на добрата рейсинг каска са:
- Плътно пасва и седи по-стегнато;
- Лека е;
- Има много добра аеродинамика;
- Има много добро обдухване;

- Някои хай-енд модели имат "emergency pull up", или шнурче, което в нужда (недай си Боже) сваля страничните падове и каската се сваля лесно;
- Агресивен външен вид и разцветки;
- Възможност за цялостно измиване/почистване на вътрешностите (който е карал на писта, знае за каква пот иде реч лете);
- Висока цена (обикновено се заплаща такса "име");

2. Туристически каски
Туристическите продукти са мислени за широк диапазон потребители. Турист може да е всеки от Симсон, до 1000 куб. супер-спорт. Туристическият стил се определя от карането, а не от машината!

Туристическата каска трябва да отговаря на следните критерии и да задоволява широк кръг потребители:

- Удобна и приятна на допир вътрешна конструкция;
- Опция: вградени тъмни очила (напоследък много модерно и харесвано);
- Възможност за използване на хендс-фрии система, или подобна на NCOM система;
- Ниска степен на шум;
- Изолация на входящ въздух (проветрение);
- Нормална цена (без отчисление Кейси Стоунър, или Хорхе Лоренсо);
- Не толкова агресивен дизайн, така че да допадне на всеки;

[Хора, които биха желали туристическа каска, купуват рейсингова и после са недоволни, както и обратното.]

Другото, което трябва да се знае е, че по-евтините каски не са по-несигурни от по-скъпите защото:
- по-евтините каски са направени от поликарбонат, който е много добър материал за абсрорбиране на удар, но си има други минуси;
- по-скъпите каски са композитни, НО изработката на добър и здрав композит не е лесна задача;

Това означава, че супер скъпи каски, като Arai GX7 GP и Schuberth SR1 имат само 4 звезди на "Sharp" тестовете за разлика от Marushin 777, която събира 5 звезди, а струва 1/8 от цената на Arai-я. Това, обаче не означава, че Marushin-а е по-добра каска.

Като цяло новите модели каски (от 2011 г.) са много по-сигурни от старите. Например Shoei XR1000 получава само 3 звезди на "Sharp", докато XR1100 получава 5, X-11 получава 4, а X-12 5! Аз смятам, че всичко от 4 звезди (включително) нагоре е повече от приемливо при избор на каска, но не бих взел каска с по-малко от 4 звезди. Разбира се, Вие може да решите да не се доверите на "Sharp", това е Ваше право, но аз му вярвам. Има клипове в YTube където можете да видите как се тестват каските и защо съществува "Sharp".

Хубаво е, когато избирате каска да пробвате модели на различни производители. Не е нужно да се хвърляте на най-високия клас каска от един производител, защото околните Ви казват, че той е най-добрия. Това, което работи за другите може да не работи за Вас. Първо преценете дали искате туринг модел или рейсингов. Пробването на различни производители ще покаже на вашия тип лице (овал или продълговато) коя каска (производител) пасва най-добре. 

[Много е важно каската да ви пасва точно и да ви е комфортна.] 

Съветът ми е да се придържате към познати имена, но да не робувате на "име". Т.нар премиум производители познати у нас са:

- Shoei (японска компания)
- Arai (японска компания)
- AGV (Dainese Group - италиянска)
- Schuberth (немска компания)
- Nolan group (Nolan, Grex и X-Lite - италиянска компания)
- Shark (френска компания)
- HJC (корейска компания)
- Airoh (италиянска компания)
- Suomy (италиянска компания)
- Caberg (италиянска компания)
- Lazer (белгийска компания)

Двата производителя, спорещи за титлата "най-добър производител на каски" са японските компании Arai и Shoei. Каските се правят изцяло в Япония и са с много високо качество на изработка. Другите две компании, които също имат огромен пазарен дял са италиянските Nolan (X-Lite, Grex, Nolan), Suomy и AGV. Пазарът на HJC е основно американски. Shark са европейски бранд, който набира голяма скорост заради качеството на каските, които произвеждат.
Schuberth са немска компания, която се слави с изключително шумоизолирани и висококачествени каски. Schuberth SR1 е една от най-добрите рейсингови каски на пазара. Airoh и Caberg са предимно ориентирани в по-ниския ценови сегмент. Lazer са компания основана в Белгия, каските са в средния ценови клас и са с добро качество.

Други производители, които доскоро не бяха толкова познати, но поради доброто качество и добрите цени си осигуриха място на "първия ред" са:

- Icon (американски, каските се правят в Китай)
- KBC (корейска компания - популярни в САЩ)
- Scorpion (американо-корейска комапния - произвежда в Китай)
- OGK-Kabuto(японско-корейска компания, FF5 моделът е страхотен за цената си - произвеждат в Китай)
- Nitro (произвеждат се в заводите на OGK в Китай, брандът е насочен към Английският и Американският пазар)
- Marushin (японска компания, закупена от немци, произвеждащи в Китай. Спряно производство от 2013 г., според данни от интернет)


Разбира се има и други варианти на по-малко познати производители като Nexx, Bell. Не Ви препоръчвам да вземате такава каска, освен ако не сте я пробвали и  знаете със сигурност, че Ви пасва.

По-скъпите каски са направени от композитни материали (фибростъкло и кевлар/карбон). Тези каски обикновено идват в няколко големини на обвивката. Shoei XR1100 наприер идва в 4 различни големини. Това означава, че купувайки размер M, Вие купувате и по-малък шел, което означава по-добро пасване и по-лека каска. Имайте също така предвид, че при по-ниския клас каски, производителите лъжат за теглото на каската. Например, моят Marushin 888, би трябвало да тежи 1450 гр +- 50, а тежеше точно 1550 гр. Докато Shoei XR1100 размер L тежи точно 1450 гр., а размер М тежи точно 1350 гр., както е дал производителя.

Обърнете внимание и на системата за закачане на визьора, тъй като това е една от най-честите процедури при миене. Някои производители имат доста осложнени системи. Най-добрата, която аз съм виждал е на Shoei. Също така има различни подходи срещу замъгляване на визьора. Хубаво е слюдата да е третирана срещу мъгла, или да ползва система тип "двойна дограма" - PINLOCK. Истинските рейсингови шлемове имат PINLOCK tear-offs, което означава, че когато се нацапа визьора, просто го откачате по време на движение, като в MogoGP и WSBK.

Хубаво е каската да има опция за добавяне на "завеса" под брадичката. Тази "есктра" ще бъде оценена при по-ниски температури. Тя спира входящия отдолу въздух и така сополът Ви няма да замръзне. Освен, по-малко обдухване, тя гарантира и по-малко шум!

Когато отидете да пробвате каска не се притеснявайте да я поносите 5-10 мин. По този начин ще привикнете и ще разберете дали каската Ви е удобна. Опитайте да я преместите за брадичката. Ако Ви пасва добре, то тя би трябвало да движи цялата Ви глава, като опира в бузите. Голяма каска ще се мести лесно около главата, а малка каска ще Ви стяга и ще Ви причинява дискомфорт. Носенето на неподходящ размер каска е опасно!

[Не е задължително да похарчите 1000 лв. за да се сдобиете с хубава каска.] 

В момента на пазара има модели за 300-400 лв., които са също толкова надеждни и комфортни.  В ebay може да попаднете и на хубава нова каска за ~200-250 лв. Не се подлъгвайте и не купувайте каска на старо, чиято история не знаете. Производителите препоръчват подмяна на каската през период от 5 години, или при нарушаване на целостта - удар. Идете в няколко магазина, огледайте хубаво, пробвайте, мислете и вземете нещо, което ще Ви върши работа, ще Ви радва, но в същото време няма да Ви заболи сърцето, ако се наложи да го изпробвате дали си върши работата.



6 коментара:

  1. Много добра статия! Благодаря за добре написаната и добре разяснената информация! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Много хубава и полезна статия ! Поздравления !
    Само малко несъгласие с констатацията ти за Nexx - и те са определено вече на ''първия ред'' с някои от моделите си ! И то на най-първия - с Shoei и Arai. :-)
    Може би най-големият сайт за мото - motorcyclenews.com казват за флагманският full-face модел на Nexx - XR1R Carbon, следното '' The best Road helmet I've worn!" (думите са на тестващия експерт от сайта). Лично аз също си закупих XR1R но 3-композитната версия (не карбоновата) - страхотен шлем !! И също така - глътка въздух като цена - доста по-умерен вариант!

    ОтговорИзтриване
  3. Point taken :) наистина не са ми познати като бранд, но е хубаво, че има конкурентни добри продукти!

    ОтговорИзтриване
  4. Смятах Scorpion за малко по-нагоре в листа. Много добра статия и то много добре съобразена за българския пазар. Виждам доста хора, които се хвърлят на най-скъпото, без изобщо да са пробвали. И да - online само по размер със шивашки метър.

    ОтговорИзтриване