вторник, 5 април 2011 г.

Скутер срещу Мотор в града и извън

50 куб. скутери са удобни в градски условия и трафик. Движат се достатъчно бързо (скорост до 70-80 км/ч.), харчат относително малко (2-3 л/100 км.), поддръжката им не е скъпа. Имат един основен проблем обаче. Твърде немощни са за каквото и да е междуградско придвижване, или пък бързи булеварди, например Царгирадско шосе (което по принцип е забранено за мотори). Ето защо, скутер, който може да се използва функционално и извън града няма как да е 50 куб. А когато говорим за машина над 50 куб., то изискванията са за притежание на А-категория, а цените на мотопедите над 50 куб. не са никак ниски. Вземете например Honda или Веспа, обикновено цените стартират от 5-6000 лв. нагоре.
За тези пари и малко отгоре можете да си купите горе долу нов мотор, например Kawasaki Ninja 250R, Honda 250 CBR, който поне на теория да е също толкова практичен в града, както и извън него.

Какво получавате срещу парите си?
Honda SH 150, цена 6720 лв. – НОВ от Бултрако
Един от бестселърите на Honda – скутерът SH 150 – при това обновен. Всъщност, градската машина всяка година получава по нещо ново. Така е от далечната 1984 г., когато се появява за първи път в моделната гама на Honda. Затова не е чудно, че SH150 е най-популярният скутер в Италия. Четиритактовият двигателят с водно охлаждане е с обем 153 куб. см, горивен инжекцион и мощност 15,5 к.с. Трансмисията е нова (2011)- Honda V-Matic. Обновена е и комбинираната спирачна система (CBS), а вече са добавени и нови 16-инчови колела.




Honda CBR 250 R, цена 8400 лв. – НОВ от Бултрако
Новото поколение на модела CBR 250 R направи своя световен дебют на изложението EICMA в Милано през декември 2010. Това е един от най-популярните малки мотоциклети на Honda. След промените мотоциклетът е така „отслабнал” на външен вид, така че може спокойно да се оприличи на 125-кубикова машина, дизайнът на фара следва този наложен от VFR1200. За по-добро разпределение на теглото двигателят е поместен в рама от стоманени тръби. Така новата машина става спортна, лека и лесна за управление. Това е един от най-добрите байкове за тези, които искат да навлязат в света на спортното каране. От Honda казват, че CBR 250 R е ориентиран към начинаещите пилоти. Сега той е оборудван с цял куп хай-тек новости и предлага отлични ездови качества.
Високоефективният силов агрегат на мотоциклета е 249-кубиков, едноцилиндров с водно охлаждане и 4 клапана. Мощността му е 18,7 кВт (25,5 к.с.) при 8500 об./мин., а максималният въртящ момент е 22,9 Нм при 7000 об./мин. Теглото на байка е само 163 кг. Предавателната кутия е 6-степенна. Предните спирачки са двойнодискови с диаметър 300 мм, задните са с един диск с диаметър 220 мм. Мотоциклетът се предлага в стандартна версия и с ABS и Комбинирана Спирачна Система Хонда, точно както при скутерът. Едно от важните предимства е съотношението между динамика и разход на гориво – 13-те литра на резервоара ще стигнат за 350 км. Т.е. според Хонда поне, разходът трябва да е горе долу колкото на скутер.



Kawasaki Ninja 250R 2008, цена около 8500 НОВ от ЕдиМото Център
Моделът е на пазара от 2008 г. Характеризира се с изключителния си външен вид. Отдалче напомня на по-големия си батко – ZX6-R. Двигателят е 249 куб. см., карбуратори Кейхин, 6 степенна скоростна кутия. Гумите са с размер 17 инча (110/70/17 и 130/70/17).
Масата на мотора е 169 кг., мощността е 33 к.с. при 11 000 об./мин. и 22 Нм при 8200 об./мин. Предвид тези характеристики е ясно, че моторът на Кавазаки се цели в по-спортно ориентираните натури.



Предимства и недостатъци
1. Скутерът
Honda SH150i не е нито най-бързият, нито най-модерният скутер на пазара, но е на добра цена, изглежда добре и е доказал се като здрав мотор. Като цяло точно тази Хонда е перфектна от гледна точка баланс между технически характеристики, икономичност и леснота на управление. Скутерът се сглобява в Италя от 2005 г., което го прави повече Европейски, отколкото Японски. Този тип скутери, с големи гуми (16 инча) са много по-удобни от класическите 50 куб. с малки гуми. Благодарение на това скутерът се управлява много лесно, също така дупките не са чак толкова страшни. Мощността също е напълно достатъчна за над 90-100 км/ч. в градски трафик, дори и с пасажер. Максималната скорост е около 115 км/ч. и за да развиете по-висока скорост от това, ще имате нужда от сериозно надолнище, но не ви го препоръчвам. Спирачната система също е много добра, като се ползва Комбинирана Спирачна Система Хонда, това означава, че когато натиснете само задна спирачка, автоматично се задейства и предната. При натискане на предната, задната не се задейства. Т.е. можете да спирате „спортно“ само с предна и задна в последствие, или „умерено“, като натискате само задната, а техниката се грижи за всичко останало. Тази система дойде от крузърите на Хонда, които ориентирани към американския пазар, трябваше да отговарят на условията. А именно, американския чопърист не е свикнал да ползва предна спирачка изобщо.
Когато излезете извън града, SH150i е идеален за междуградски пътища, но за магистралата по-добре не си помисляйте. За разлика от 50 куб. машини, тук вече можем да говорим за придвижване. Проблемът е, че няма никакво удоволствие в извънградското каране с тази машина и единственото Ви желание ще е да стигнете по-бързо до крайната цел, а не да се наслаждавате на пътя.

2. Моторът
Ninja и CBR 250R имат достатъчно мощ за през уикенда, за магистралата и дори за пистата. Моделът на Кавазаки бе ревизиран през 2008 г., а този на Хонда през 2010 г. Резулатът са два напълно нови мотора. Хондата е по-модерната машина, при нея можете да изберете вариант с ABS, а пък впръскването на горивото е електронно (PGM-FI), докато при Кави-то ще трябва да разчитате на карбуратор. За сметка на това пък, Нинджата е най-мощна в този клас, с 26 к.с. на задното колело, а и изглежда най-добре. И при двата мотора ниските обороти са „мъртви“, прилив на мощност започва да се усеща чак след 6-7000 об./мин. А пък наличието на 6 скорости ще превърне левия Ви крак и лявата Ви ръка в непрестанно движещи се в синхрон части от Вашето тяло.
Проблемът на мотора е, че не е практичен както скутера. Придвижването в града със скутер се усеща някак си свободно, хоп отгоре, газ и си там. Все едно не си ангажиран с машината изобщо. Сега си тук, след 15 мин. си на другия край на града. Нищо не е по-лесно от карането на скутер, CVT автоматична скоростна кутия, спиране с натискане само на задна спирачка, маневреност, нисък разход, оупен фейс каска. Пътуването само по себе си също може да е забавно, ако не обръщаш внимание на „идиотите“ в трафика. Машинката е изключително маневрена и заобикалянето на колите е като детска игра. Разходът е повече от приемлив около и малко над 3 л./100 км. Машината е много тиха и почти не се чува как работи. При достигане на целта, изправяш на стойка, каската и ръкавиците под седалката и си пешеходец. В случай, че отидеш на пазар има достатъчно място да си прибереш покупките в куфара отзад (които е опция).
Докато с мотора всичко е някак си по-различно. Въпреки нереспектиращите 250 кубика, реално под задника ти е „спортист“. Той разполага със 17 инчови гуми, спортна стойка, достатъчно конски сили и 6 скорости. Тук идва обаче и проблемът, при натовареният градски трафик нито стойката на седене, нито скоростите са в помощ. Докато на скутера се придвижваш лежерно и си отпочинал, на мотора си напрегнат, приведен, леко изнервен. Заобикалянето на колите е доста по-сложно, поради лимитирания ход на кормилото. При Кавазакито когато е студен, карбураторите  се нуждаят от минута-две да заработят като хората, което при градското придвижване и забързаното ежедневие е леко дразнещо. Единственото решение за покупките пък е раница. Каската може да се закачи отстрани, което е рисковано, тъй като може лесно да бъде открадната.

Скутер Vs. Мотор
От една страна за градско каране скутерът е просто непобедим, но не е изцяло практичен избор за през уикендите. От друга страна Нинджата и CBR-а не са много по-тежки и по-трудни за каране, но пък предлагат изключително забавен начин да прекарате уикенда. С тези два мотора няма проблем дори да правите трак дни и да се накефите максимално. Максималната скорост е над 160 км/ч., което си е сериозно за 250 кубикова 4-тактова машинка. По планинските пътища 250 кубиковите машинки могат да седят рамо до рамо с 600, или 1000 кубикови пистови мотори, стига да се карат от опитен моторист.
Противниците на скутерите пък казват, че скутерът има малки колела, което го прави нестабилен, центъра на тежестта е високо, нямат мощност да избягат от трафика. Някои от тези твърдения са верни, но те се отнасят по-скоро за 50 куб. машинки. 150 куб. скутер на Хонда може да надбяга повечето участници в движението от 0 до 30-40 км/ч., което е достатъчно, защото е дошъл следващия светофар.
В крайна сметка трябва да прецените от какво имате нужда. Ако отговорът е машина, която да ме закара максимално лесно, евтино и бързо от т. А до т. Б. в града, то отговорът е скутер. В случай, че се нуждаете от нещо, което да Ви вози из града, но икономичността и удобството не са по-важни от забавлението, то най-добре изберете моторът.
Друг плюс на 250 кубиковите машинки е, че поставят едно добро начало за навлизане в мотоспорта. Поради това, че са мотори, те се карат като такива и развиват необходимите навици. Един моторист лесно може да се качи на скутер, но за един скутерист е по-трудно да свикне с мотор.
Един последен плюс за скутера е, че може да бъде продаден по-лесно от 250 куб. машина. В България 250 куб. машини нямат много пазар и се продават трудно. Това е така поради факта, че цената се доближава до тази на 600 кубикови машини, които в дългосрочен план се оказват по-добър избор.
В крайна сметка, моето мнение е, че наместо да оставите 7-8000 лв. за нов скутер, или 250 куб. мотор, по-добре си купете за 2000 лв. 50 куб. скутер на старо, някой доказал се модел, а за останалите 5-6000 лв. си купете един мотор от рода на Suzuki GSR, Yamaha FZ6…в нашите условия тази покупка звучи далеч по-логично ;)

8 коментара:

  1. Здравей,
    Статията е интересна, но може би трябваше да се разгледа и 250сс скутер, който би имал сходна мощност с моторите. Те имат и друго предимство - големият багажник под седалката, а и на скутер му отива повече top box, отколкото на пистов мотор.

    Бях попаднал на интересно сравнение точно между най-новите ninja и cbr 250. Беше или в MCN или в подобен сайт. Та там заклеймиха CBS системата на хонда като едва ли не опасна, защото предницата потъвала значително при натискане на задната спирачка и който е свикнал да обира със задната се чувствал доста несигурно. Освен това имал повече вибрации при извънградски скорости. За сметка на това сякаш е малко по-красив. Много ми е любопитно защо вече не правят модели като Suzuki Across (като изключим Aprilia Mana) - резервоар под седалката и багажник на мястото на истинския резервоар - тогава могат да конкурират скутерите и по практичност.

    ОтговорИзтриване
  2. За мен статията беше много интересна.
    Благодаря ти!

    ОтговорИзтриване
  3. Oakley's Titanium Glass G-Band - The Titanium Arts
    This product is citizen promaster titanium made with silicon dioxide, and is 100% titanium density aluminum-free. The titanium damascus product works perfectly in how much is titanium worth any dish and is designed for use with any meal. Rating: 5 · ‎1 review ford edge titanium for sale · ‎$39.99

    ОтговорИзтриване