Първото нещо, което трябва да научите е, че отварянето на газта в завоя не е страшно. То има за цел да пренесе тежестта от предната на задната гума, а не да ви ускори. По този начин се освобождава натоварването на предната гума, която е поела спирането и се прехвърля на задната, която има по-голямо контактно петно. Правилото за повечето мотоциклети е за разпределение 40 към 60 предна към задна гума. В случай, че се прехвърли твърде много натоварване към задната гума, то тя ще изгуби сцепление, както и обратното е валидно за предната. Това може да доведе до лоусайд, хайсайд падане или изпускане на предницата
Първото правило е, че
Веднъж отворена, газта не се затваря! Отваря плавно, равномерно и без прекъсване. Затваряне-отваряне на газта в завой ще доведе до грешно разпределение на тежестта върху окачването и евентуално падане или в добрия случай, губене на време.
Какво означава окачването да работи?
Означава във всеки един момент то да ви дава точна информация какво се случва на настилката и как реагира мотора. Т.е. добре настроено окачване дава предвидимост. Окачване, което не работи, не е настроено, означава непредвидимост, загуба на контакт пилот-мотор-настилка.
Означава във всеки един момент то да ви дава точна информация какво се случва на настилката и как реагира мотора. Т.е. добре настроено окачване дава предвидимост. Окачване, което не работи, не е настроено, означава непредвидимост, загуба на контакт пилот-мотор-настилка.
Амортисьорите работят най-добре в централната третина на работния си ход. Изцяло компресирани (топ'д аут) означва, че разчитате само и единствено на гумата. Изцяло разтоварени пък означва, че липсва обратна връзка с контактното петно.
Окачването е това, което ограничава колко бързо може един мотор да се кара. Задачата на пилота е да държи окачването в неговия най-добър работен режим, така че да позволи на машината да се движи възможно най-добре.
Правилната работа на окачването зависи от контрола върху газта.
Правилната работа на окачването зависи от контрола върху газта.
Има една особеност, колкото по-висок е ъгъла на накланяне на мотора, толкова повече окачването не работи и разчитаме на гумата. В такива моменти, ако сте гледали MotoGP, състезателите получават т.нар. "chatter" - вибрация която разстройва мотора.
Второто правило на контрола на газта е, че
При влизане в завой трябва внимателно да се прецени времето, в което газта е затворена.
Причината е, че затварянето на газта ще предизвика натоварването на предницата.
В крайна сметка, кога да отворим газта?
На улицата: обикновено се изчаква 2/3 от завоя и тогава, близо до изхода се отваря газта.
На пистата: Възможно най-скоро. Това може да означава преди апекса или след апекса – според завоя. Ранното отваряне на газта не създава проблеми, то решава проблеми!
Източник: Twist of the Wrist
На улицата: обикновено се изчаква 2/3 от завоя и тогава, близо до изхода се отваря газта.
На пистата: Възможно най-скоро. Това може да означава преди апекса или след апекса – според завоя. Ранното отваряне на газта не създава проблеми, то решава проблеми!
Източник: Twist of the Wrist
Няма коментари:
Публикуване на коментар