сряда, 13 май 2015 г.

Техники на каране, част 4: Идеална линия


Това е линията, която позволява газта да бъде ползвана по такъв начин, че окачването да работи в своя най-подходящ диапазон. Няма универсална идеална линия.

Завой с двоен апекс и завой с намаляващ радиус 

И в двата случая контрола над газта е техниката, която ще ви позволи да ги вземете така както трябва. Както знаете от статията за контрола върху газта, веднъж отворена, газта не се затваря, но завоите с двоен апекс са единствените, където е разрешено да върнете газта в средата между 2-та апекса.

Повечето мотористи смятат, че отварянето на газта в завоя ще доведе до ускорение. Това, обаче, не е вярно. Инерционните сили в завоя играят ролята на спирачка и не позволяват на мотора да увеличава своята скорост, дори при леко отворена газ (говорим за отваряне 5% на газта, а не навиване на газта, което ще доведе до падане).

Абсолютно задължително условие за „държане“ на линията е контрола над газта. Затваряне на газта ще прехвърли тежест към предницата на мотора и това веднага ще наложи промяна на вашата идеална линия.

Вашата линия трябва да е предвидима и логична. Още с влизане в завоя, вие трябва да знаете къде ще излезете.


Интересен факт: при накланяне на мотора, вие се движите по част от гумата, която има по-малък диаметър. Това автоматично променя т.нар. гиъринг (размера на пиньоните) и добавя обороти. Т.е. ако влизате в бърз завой на края на оборотите, то това ще наложи вдигане на предавка в завоя, което не е добра практика, освен ако не говорим за много бърз и плавен завой.

Коя линия?

На 1000 кубиков мотор можете да си позволите да жертвате скорост в завоя срещу по-ранно ускорение. На 600 и по-малък мотор НЕ. Така че изберете линия, която да отговаря на вашата машина.

Внимание!

Грешка на новаците е фиксация в определена цел (таргет фиксация). Тази грешка трябва да бъде преодоляна. За целта най-доброто упражнение е да сложите реални или да измислите виртуални маркери в завоя, които да търсите и да гледате. Правилото, което трябва да ви ръководи, че погледът трябва да е вътре в завоя и да гледа към неговия изход.


Правилният подход трябва да е: поглед към маркера за влизане в завоя и след него поглед къде трябва да излезете, след което поглед само навътре в завоя, по неговата посока. 

Източник: Twist of the Wrist

Няма коментари:

Публикуване на коментар